Suomalainen koulu

Opiskelu ”Eväitä uuden ajan oppimiskulttuurien kehittämiseen” on täydessä vauhdissa! Viime viikolla saimme kuulla esityksen, jossa yliopiston lehtori Pekka Räihä valotti näkökulmaa opettajuuteen ja kouluun niin opiskelijavalintojen kuin kouluviihtyvyydenkin näkökulmasta. Räihän esityksessä korostui se tosiasia, että koululla on aina haasteita: ne vain muuttuvat ajassa.

Yksi tällainen haaste on osallistuminen. Pisan mukaan suomalaisessa koulussa edelleenkin opitaan ja osataan, mutta ei osallistuta. Koulussa koetaan yksinoloa.

Peruskoulun päättäneistä suomalaisnuorista vain 15 prosenttia kokee osallistuneensa oman koulunsa kehittämiseen, kun taas venäläisnuorista yli 30% ja ruotsalaisnuorista 54% kokee osallistuneensa oman yhteisönsä kehittämiseen.

raiha
Räihä kuvasi suomalaiskoulua tapoihinsa lukkiutuneeksi, kirjoja ja niiden aukeamia tuijottavaksi, teoria edellä kulkevaksi yksinpuurtajaksi. Puhuipa Räihä vielä siitäkin, että puhe koulussa on arjesta vierasta kieltä ja tietosisältö fragmentoitunutta. Räihän ratkaisut osallistuvan koulun rakennusaineiksi olivat järkeenkäypiä: opetus dialogiseksi ohjaamiseksi, jossa myös opettaja voi prosessissa oppia uutta, oppiminen autenttiseksi, aitoja ongelmia ratkaisevaksi kokemukselliseksi prosessiksi, jossa koettu nidotaan teoriaan – uutta osaamista tulisi rakentaa kerroksiksi pirstaleisuuden sijaan. Koulua ja opettajia Räihä kannusti kontrollin sijaan kuuntelemaan ja ymmärtämään.

Ensi viikolla Riikka ja Lea blogaavat unelmien koulusta. Kirjoittajat ovat tehneet taustat hyvin, sillä he ovat rohkeasti kysyneet kollegoiltaan (N=74) ideaalia unelmien koulusta. Odotetaan – kohtaavatko yliopistomiehen ja kentän ajatukset?

P.S. Puoliso toi luettavaa – kirjassa kerrotaan kai siitä, että ilman toista ei ole toisen menestystä!

th

Mainokset