Kohtaamisia

Mistä tietää, että on syksy? No ainakin siitä, että yhä useamman ystävän tilapäivityksissä pöyhistelevät kuvat upeista itse kasvatetuista tomaateista ja omenoista sekä tietysti opettajan ylettömällä vapaa-ajalla metsästä saalistetuista marjoista ja sienistä. Parhaat heistä kuvaavat kuin vimmattuina tuotoksiaan, joissa raaka-aineet on jalostettu kotileivinuunissa komeaksi appeeksi. Parhaista parhaimmat lisäävät mukaan vielä sukunsa huippusalaisen reseptin, jotta myöskin me muut pääsemme makuun.

Mistä muusta sen sitten tietää, että syksy saa? Ukko katoaa kesän jälkeen Volkkarin rattiin? Leba vaatii ihan uudenlaista huomiota?

Ei vaan, siitä kun ”Ennen kuin lehti ehtii maahan, niin alkaa vallaton etäujellus!”. Siitä sen tietää.

mom3Eväitä uuden ajan oppimiskulttuurien kehittämiseen opiskelu alkoi eilen, ja se jatkuu tänään Pekka Räihän alustuksella opettajayhteisön teemassa. Koolla ovat opettajat eripuolilta Suomea kahdestatoista opinahjosta kahdestatoista kunnasta.

Mikä näitä opettajia vetää yhteen istumaan koulupäivän jälkeistä kaunista iltapäivää luurit päässä tuntikaupalla? Voisi kuvitella, että tiivistahtinen etäopiskelu toisi vain lisää stressiä opettajan hektiseen arkityöhön. Stressaantuneita he eivät kuitenkaan näyttäneet. Eivät suinkaan, päinvastoin! Oppimaiseman kokoushuone näytti kuin iloiselta koululuokalta, ja siitä saattoi aistia jälleennäkemisen riemua.

Syksy on alkanut ja luokan uudet tulokkaatkin otettiin lämpimästi vastaan.

Viime kevät opetti meitä opiskelemaan ja vähän ohjaamaankin. Etäopetus, etätyö, edellyttää erityisesti kahta asiaa: vieläkin parempaa strukturointia kuin mitä mielessään on alkuun suunnitellut sekä salamannopeaa suunnitelma beetä: hetkessä edestakaisin heijaavat verkot heittävät terhakkaan kouluttajan järjestelmästä kauas pellonlaitaan. Näin kävi eilenkin, mutta pelastus oli yksinkertainen. Samaan aikaa kun räpiköin takaisin systeemiin, niin seurasin luokan vilkasta keskustelua iPadilta ja kokenut Host-opiskelija piti mökkiä pystyssä.

Syksyn aikana opiskelijat tuottavat blogikirjoituksina, kuvina ja videoina pareittain seitsemän artikkelia uuden ajan oppimiskulttuurien kehittämisen tueksi. Jännittää, sillä tässä porukassa kohtaa monipuolinen osaaminen, kokemus ja tuoreet ideat. Kehotan seuraamaan: aina voi oppia kaverilta jotakin uutta!

Artikkelit
(vko38) Lea/Riikka Millainen on unelma koulu?
(vko39) Markku/Sebastian: Miten opettajayhteisö luo yhteisen pedagogisen suunnan?
(vko40) Helena/Juho Millaiset ovat diginatiivin oppilaan haasteet tämän päivän koulussa?
(vko44) Mari/Sanna Millainen on digiajan koulun/oppimisenjohtaja?
(vko47) Tiina/Teija Millainen on diginatiivin opettaja?
(vko48) Kaija / Heikki /Marja-Leena Millainen on itseohjautuva omaa työtään kehittävä opettaja?
(vko50) Maria/Heini: Millaisia toiveita ja ristiriitoja OPS2016 tuottaa?

Meidän porukka

ryhmis 

Advertisements