Maitolaiturin Kyllikki

Mitä etäopiskelu on? Pikainen vilkaisu historianlehdille maalailee kuvaa koulutuksellisen tasa-arvon kehittämisestä, kustannussäästöistä ja jopa oppimisen tehokkuudesta. Etäopetus on vanha juttu ja aina suhteessa vallitsevaan teknologiaan. Entisajan emansipoitunut Kyllikki opiskeli kirjekurssilla ja nojaili postilaatikkoon odotellessaan uutta kurssimateriaalia. Kun telelearning sai lisää älyä, sähköä ja kaistanleveyttä, niin Kyllikki ryntäsi korkeakouluopintoihin, ja harhaili Moodelessa huhuilemassa kurssitovereidensa perään. Sosiaalisen median myötä oppiminen on vapautunut. Vahvoiksi genreiksi ovat nousseet henkilökohtaiset oppimisympäristöt (PLE) ja verkostot (PLN), ja aivan uusimpina avoimet MOOCit ja Khan Academy.
MOOC_poster_mathplourde
Kyllikistä tuli opettaja. MOOCin ja Flipped Classroomin (FC) salaisuudet avautuvat kyllä hänelle muutamalla klikkauksella, mutta ei se, miten tätä kaikkea voi omassa työssä soveltaa? Kyllikki tarvitsee omia oppimiskokemuksia ja uusia itsenäisen yhdessä oppimisen taitoja.


”Työpäivä on päättynyt. Kotiovi on auennut parikymmentä minuuttia aikaisemmin. Lapset on ruokittu ja lahjottu popkornikulhon ja Risto Räppääjä -elokuvan avulla hiljaiseksi naapurihuoneen sohvalle. Ruokasalin pöydällä olevalla tarjottimella höyryää kupillinen kuumaa juhlamokkaa. Laitan luurit korville ja siirryn toiseen tilaan.

Näen tuttuja kasvoja ja kuulen tutorimme pirteän äänen. Maalaisena en voi muuta kuin hurrata tällaiselle etäopiskelumahdollisuudelle. Saan vaihdettua ajatuksia ja tärkeitä tietoja toisten ammattilaisten kanssa ympäri Suomea. Meitä todellakin on lähes jokaisesta maan kolkasta, aina Hangosta Petsamoon. Saan päivitettyä omaa opettajuuttani uudelle tasolle ilman, että ensin pitää ajaa reilut 50 kilometriä lähimpään yliopistoon, etsiä hiki päässä parkkipaikkaa ja luentosalia, murehtia lastenhoitajaa iltaa varten jne. Kotoa käsin nautin tiedon välittymisestä ja todella ammattitaitoisten ihmisten osaamisesta. Sellaisten, joiden kuuleminen livenä olisi luultavasti mahdotonta.”

Kyllikki osallistui Oppiva koulu – muuttuva oppimaisema opettajien täydennyskoulutukseen. Kokemus oli huikea, myös meille ohjaajille. Kaksikymmentä innokasta mobiilin älyajan ilmiöistä kiinnostunutta opettajaa opiskelivat kuin vimmatut verkossa. Koulutuksen toteutustavat imitoivat nuorten hyödyntämiä sosiaalisen arkipäivän oppimisen käytänteitä. Sisällöt opiskeltiin taitetulla (FC)-menetelmällä, joka vapautti ryhmäistuntojen rakenteen: yhteinen online-aika ja asiantuntijuus käytettiin uuden tiedon syventämiseen, jäsentämiseen ja yhteiskehittelyyn eri välinein. Facebookin suljettu ryhmä oli koulutuksen agora ja se oli toden totta nimensä veroinen vilkas hallinnollinen, sosiaalinen ja intellektuaalinen keskus. Opiskelijat saivat palauttaa kaikki tehtävänsä ja opetuskokeilunsa monimediana ryhmään mistä tahansa pilvipalvelusta. Opiskelijat kävivät keskenään satoja keskusteluja, ja käyvät edelleen, vaikka koulutus on jo päättynyt!

 

Lainaus muokattu  ”Nykyaikaa opiskelemassa”

About these ads